Jogszabályi Háttér
A támogatási rendszer jogszabályi háttere
|
A támogatási rendszer jogszabályi háttere
|
l 2011. évi LXXXII. törvény „a sport támogatásával összefüggő egyes törvények módosításáról”
l A Kormány 107/2011. (VI.30.) számú rendelete „a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól”
l A nemzeti erőforrás miniszter 39/2011. (VI.30.) rendelete a látvány-csapatsportok támogatásával összefüggő sportfejlesztési program jóváhagyására és a támogatási igazolás kiadására irányuló hatósági eljárásban fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról
|
|
|
A támogatás alapjai
A látvány-csapatsport támogatások alapvető feltétele a sportágfejlesztési stratégia kidolgozása. A Magyar Kézilabda Szövetség rendelkezik hosszú távú sportágfejlesztési stratégiával a 2009 és 2017 közötti időszakra, amelyet a Szövetség tagsága, valamint a Parlament Sportbizottsága is elfogadott. A stratégia letölthető formában megtalálható az MKSZ honlapján.
A támogatásért pályázó sportszervezetek olyan sportágfejlesztési tervekre fogadhatnak be külső forrásból érkező támogatásokat, amelyek összhangban állnak az MKSZ stratégiai tervével.
A támogatásra formanyomtatvány segítségével lehet pályázni, amelyet a Magyar Kézilabda Szövetség honlapján bocsát az érdekeltek rendelkezésére. A formanyomtatványt a Nemzeti Sport Intézet dolgozza ki, egységes elbírálást elősegítve ezzel az érintett csapatsportágak szereplőinek részére.
|
Támogatható szervezetek köre:
Támogatók társasági-adó alapjuk terhére olyan sportszervezetek (sportegyesület vagy sportvállalkozás) részére adhatnak támogatást, amelyek tagi státusszal bírnak az országos szövetségnél és részt vesznek annak versenyrendszerében. Ezek lehetnek:
Hivatásos sportszervezetek:
Első osztályban induló klub automatikusan.
Alsóbb osztályokban akkor, ha legalább 1 hivatásos sportolót foglalkoztat
Amatőr sportszervezetek:
Minden olyan klub, amelyik nem minősül hivatásosnak
DSE: mint sportegyesület saját jogon jogosult a támogatás lehívására.
Sportiskola: támogatás alanya lehet, ha tagja a szövetségnek
Közhasznú alapítvány (pl. akadémiák): amennyiben látvány-csapatsport fejlesztése a legfőbb célja, közhasznú minősítéssel rendelkezik (célszerű egy „alávetési nyilatkozatot” tenni)
Nem nyújthat be támogatási kérelmet olyan sportszervezet, amelynek lejárt köztartozása van, nem számolt el állami támogatással, bírósági felfüggesztés, megszüntetés, csődeljárás, felszámolás, végelszámolás vagy a támogatásból kizárás hatálya alatt áll.
|
Támogatható tevékenységek:
Az amatőr sportszervezet, közhasznú alapítvány, DSE és sportiskola a támogatást saját jogon, az alábbi jogcímeken igényelheti:
Jogcím
|
Támogatási intenzitás
|
l utánpótlás-nevelési feladatokra
|
90%
|
l a személyi jellegű ráfordításokra (kivéve sportolók bére)
|
50%
|
l tárgyi eszköz beruházásra, felújításra
|
70%
|
l biztonsági követelmények (54/2004-es korm.rendelet) teljesülését szolgáló infrastruktúra-fejlesztésre
|
70%
|
l képzéssel összefüggő feladatokra
|
25% (szakképzés) v. 60% (általános képzés)
|
Amatőr klubok esetében a versenyeztetési költségek csökkentése is támogatható jogcím, de ezt a támogatást az MKSZ igényli, majd tájékoztatja a sportszervezeteket a díjcsökkentés mértékéről.
|
Hivatásos sportszervezetek a következő tevékenységekre igényelhetnek támogatást:
Jogcím
|
Támogatási intenzitás
|
l utánpótlás-nevelési feladatokra
|
90%
|
l a személyi jellegű ráfordításokra
|
50%, max. 200 ezer Euró / 3 év
|
l biztonsági követelmények (54/2004-es kormányrendelet) teljesülését szolgáló infrastruktúra-fejlesztésre
|
70%
|
l képzéssel összefüggő feladatokra
|
25% (szakképzés) v. 60% (általános képzés)
|
l tárgyi eszköz beruházásra, felújításra
|
tárgyalás alatt, még nem pályázható
|
Támogatási összegeknek – a különböző jogcímek összeadásával – felső értékhatára nincs. Elvárás azonban, hogy az igényelt támogatás összhangban legyen a Szövetség sportágfejlesztési stratégiájával, valamint a sportszervezet stratégiai tervével.
Fontos:
A törvényben említett 1 millió forintos utánpótlás versenyzőnként adható támogatási értékhatár plafonösszeg. Ezen belül a leadott program minősége és költségterve határozza meg a valódi támogatási jogosultságot.
|
A támogatás folyamata
A támogatási időszak 2011. július 1 - 2012. június 30. A sportszervezetek támogatási igényüket formanyomtatvány segítségével a szakszövetséghez, azaz a Magyar Kézilabda Szövetséghez tudják benyújtani 2011. szeptember 15-ig.
A támogatási igazolást az MKSZ hatósági eljárás keretében adja ki, amellyel szemben fellebbezésre lehetőség nincs. Az eljárás elindításának előfeltétele a szolgáltatási díj befizetése az MKSZ számlájára. A díjösszeg mértékét a fent letölthető külön rendelet szabályozza.
Az MKSZ illetékes bizottságának 8 nap áll rendelkezésére, hogy hiánypótlást rendeljen el a pályázattal kapcsolatban. A támogatás elbírálására 45 nap áll rendelkezésre. Ekkor az MKSZ vagy elutasítja a kérelmet, vagy határozatot hoz annak elfogadásáról.
A sportfejlesztési program jóváhagyásáról szóló MKSZ határozat és a támogató gazdasági társaság által aláírt megállapodás birtokában a sportszervezet benyújthatja a támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelmét az MKSZ részére az erre rendszeresített formanyomtatványon, egyúttal nyilatkoznia kell az önrész rendelkezésre állásáról.
Az MKSZ a támogatási igazolás két eredeti példányát átadja a sportszervezet és a támogató részére. A támogató ezután átutalhatja a támogatást a sportszervezet részére, amelyről tájékoztatási kötelezettsége van az adóhatóság felé.
Fontos:
500 millió forint értékhatár feletti fejlesztés csak miniszteri/kormánydöntéssel hagyható jóvá.
|
A támogatás felhasználása és az elszámolás
Míg a támogatási kérelem szakszerű elbírálásáért és korrekt formai kivitelezéséért a sportági szakszövetség vállal felelősséget, a támogatások rendeltetésszerű felhasználásáért és a támogatási összegekkel való elszámolásért a sportszervezetet terheli felelősség.
A sportszervezet a program megvalósítása során negyedéves előrehaladási jelentést köteles készíteni a Nemzeti Sport Intézet részére. A program lezárulását követő 30 napon belül kell leadni a végleges szakmai és pénzügyi beszámolót az NSI-nek.
A támogatás mellé minden esetben önerőt (10-75%) kell biztosítani, amelyet a finanszírozás során folyamatosan és arányosan a támogatási összeg mellé kell rendelni. A támogatási időszak végeztével a sportszervezet részletes pénzügyi elszámolást készít az NSI felé, de indokolt esetben az NSI már a program megvalósítása alatt is kérheti ezt.
Amennyiben a szakmai programot a támogatott sportszervezet valamilyen indokból nem tudja megvalósítani, az MKSZ-nél ezt haladéktalanul (8 napon belül) jeleznie kell. A fel nem használt támogatást a sportszervezet köteles visszafizetni az NSI részére, vagy kérelmezheti a program módosítását.
A szabálytalan felhasználásnak súlyos szankciói lehetnek: a támogatott szervezet a jogosulatlanul igénybe vett támogatást 50 %-os mértékkel növelt összegben köteles visszafizetni és az ellenőrző szervezet a szabálytalan sportszervezetet legfeljebb 3 évig ki is zárhatja a támogatási rendszerből.
Fontos:
20 millió forint feletti támogatási összeg esetén az elszámoláshoz csatolt számlákat könyvvizsgálónak kell hitelesítenie.
10 millió forint feletti összeg esetén a beruházás kizárólag utófinanszírozással valósulhat meg.
Közreműködői díj (pályázatírás, könyvelés, könyvvizsgálat, stb.) a támogatás 3%-ig számolható el, de ez nem lehet közvetítői jutalék.
|
A támogató cég szempontjából
Támogatás nyújtására minden olyan cég jogosult, amely többségében nem állami tulajdonú, valamint pozitív adóalappal rendelkezik. A cég társasági adójának 70%-áig dönthet úgy, hogy azt sportszervezet támogatására fordítja.
Támogatásért semmilyen ellenszolgáltatás nem kérhető – minden ilyen megállapodás semmis – és marketingfelület cserébe még ingyen sem adható. A támogató azonban köthet különálló szponzorációs szerződést is. Az ilyen megállapodás ár-értékarányosságát az adóhatóság vizsgálhatja meg.
A támogatók nevét, listáját minden sportszervezet szabadon közzéteheti, valamint a támogatást az érintett vállalat is nyilvánosságra hozhatja, céges kommunikációjában felhasználhatja.
A támogatásból végrehajtott fejlesztés szakmai és pénzügyi megvalósulásáért kizárólag a támogatott szervezet felelős. A támogatót – amennyiben támogatási igazolással rendelkezik – semmilyen felelősség nem terhelheti.
A támogatás az adózó adóalapját csökkenti, valamint adókedvezményként is levonható. A kettős levonás miatt a sporttámogatást választó adózó egyrészt megtakarít az adójából, másrészt a következő évben kisebb összegű adóelőleget köteles fizetni.
A nemzetközi tulajdonú vállalatoknál kiemelkedően fontos mutató az adózás előtti eredmény. Ugyanakkor ezek a vállalatok nemzetközi számviteli sztenderdek alkalmazása mellett ugyancsak veszteség nélkül tudják kihasználni a sporttámogatás rendszerét.
A fenti összefoglalás csak a legfontosabb szempontokat foglalja össze kifejezetten a sportszervezetek szempontjából. Minden részletkérdésben vagy vitatott esetben az eredeti jogszabály szövege az irányadó.
|
|
|
|